About

The Journal ITACA provides a space for interdisciplinary scientific reflection, research and debate on the issue of accessibility to relationships, knowledge and environments. It is proposed as a meeting space between multiple areas and disciplinary contexts to offer a polyphony of voices in dialogue, by an educational, didactic and formative perspective. The aim is to promote the development of a culture of design and assessment that addresses the differences and is oriented towards the participation and the well-being of all. The Journal welcomes manuscripts that may represent a variety of theoretical perspectives and different methodological approaches. They may refer to any age level, from infants to adults and to a diversity of settings. Main purposes of the Journal: to promote research in the field of accessibility, well-being and evaluation and disseminate the results; enhance good educational, teaching and training practices considering different age groups and different contexts; encourage the development of relationships between professionals working in the university, school and extracurricular fields. The Journal accepts several kinds of manuscripts, such as research articles, theoretical studies, reviews and good practices.

ITACA si propone come strumento di riflessione scientifica interdisciplinare di ricerca e di dibattito sul tema dell’accessibilità alle relazioni, alle conoscenze e agli ambienti. Si offre come spazio di incontro tra più aree e contesti disciplinari per offrire una polifonia di voci in dialogo, declinate in chiave educativa, didattica e formativa con lo scopo di favorire lo sviluppo di una cultura progettuale e valutativa attenta alle differenze e orientata alla partecipazione e al ben-essere di tutti. La Rivista accoglie articoli che attingono a differenti prospettive teoriche e differenti cornici metodologiche, riferiti a differenti fasce d’età e a differenti contesti. Scopi principali della Rivista: promuovere la ricerca nel campo dell’accessibilità, del ben-essere e della valutazione e diffonderne i risultati; valorizzare le buone prassi educative, didattiche e formative considerando differenti fasce d’età e differenti contesti; favorire lo sviluppo dei rapporti tra i professionisti che operano in campo universitario, scolastico ed extrascolastico. La Rivista accoglie numerose tipologie di contributi, come articoli di ricerca, saggi teorici, recensioni e buone prassi.